Weekend!! - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Esther Grisnich - WaarBenJij.nu Weekend!! - Reisverslag uit Chambéry, Frankrijk van Esther Grisnich - WaarBenJij.nu

Weekend!!

Door: esthergrisnich

Blijf op de hoogte en volg Esther

22 Juli 2011 | Frankrijk, Chambéry

Zo, dat was het eerste weekje. Gek dat ik het nu zo leuk heb terwijl ik me de eerste dagen een beetje verloren voelde. ’t Ging vandaag weer echt goed. Vanochtend gewoon les in de basisgroep en vanmiddag maar met een klein groepje voor extra verdieping. De rest van de studenten waren naar Grenoble naar de tour maar aangezien ik me er maar matig in interesseer en weinig trek had in een groepje langsflitsende mannen in veel te strakke pakken prefereerde ik toch de Franse les. Nou en dat ging goed met het infinitief in alle soorten en vormen vervoegen, zinnen positief en negatief in het verleden, heden en toekomst. Nu ja, ‘k ben er best wel een beetje trots op dat ik al zover gekomen ben. Ah, natuurlijk moet ik ook niet overdrijven want zomaar een gesprek houden met goede vormen gaat nog best lastig en al kan je nog zoveel werkwoorden vervoegen en woordenlijsten uit je hoofd, een taal spreek je er nog niet mee.

Met het mooie weer is het klooster ook echt heerlijk! Rondom bergen en geen eens zo heel ver weg van de bewoonde wereld. De docenten, of eigenlijk een beetje moderne kloosterzusters want ik geloof wel dat ze een huis in dorp hebben, zijn heel kundig maar streng doch rechtvaardig. Binnen het gebouw geen woord buiten het Frans om en geen baldadigheid of uitgelaten gedrag. Met uitzondering van een hok. Zo aan het einde van de gang, trapje op, een hoek om en een lange trap af heb je nog een kelderhok. Iedere minuut gaat het tl-licht automatisch uit door een soort opwindschakelaar die iedere keer weer afloopt uit energiebesparing, het stinkt iet wat, er is zeker 50 jaar niets aan het smoezelige interieur gedaan, op de vensterbank van het kleine raam aan het plafond ligt zeker twee centimeter stof maar… er staat een koffie automaat! Het apparaat moet nog ouder zijn dan ikzelf zijn er komt wat uit. Maar ja, wat… Blijkbaar drinken de Fransen standaard suiker in hun laag schuim met een klein laagje oploskoffie (cappuccino) of nemen ze genoegen met lauw schuim met het zelfde laagje oploskoffie (espresso) of zijn het zulke zoetekauwen dat ze alleen koffie kunnen zetten als er ook een smaakje in zit zoals mierzoete vanille of een hazelnootaroma. Nu ja, een aangezien ik op de een of andere manier het Senseo apparaat bij de familie thuis heb laten ontploffen leef ik al dagen op een soort cafeïnevrij dieet en verlang ik zo naar m’n moeders heerlijke koffie met warme melk of een sterke bak NIPO-koffie …

Maar er is nog meer wat er in het hok staat en gebeurd. 2 magnetrons waar studenten die zelf moeten koken eten in warmen, een radio en op de muur posters waar jullie de afbeeldingen erop mogen raden. Ik vermoed zo dat de kloosterzusters nooit in dit hok komen en dat zal niet alleen zo zijn omdat ze toevallig ook niet van mierzoete koffie houden. Vandaar dat er 2 cm stof op de vensterbank ligt maar wie de vanille en hazelnootaroma’s in het automaat dan bijvult is me een raadsel. Of zullen die soms ook al 50 jaar oud zijn?

Nog een klein verhaaltje over m’n twee klasgenoten, de sultans uit Katar. Het was natuurlijk echt een vergissing om de eerste dag tussen de heren te gaan zitten. Sindsdien zitten ze angstvallig naast elkaar zodat niemand ertussen kan zitten. De twee, ik denk niet dat het broertjes zijn want ik begrijp overal uit dat de een de ander verplicht moet helpen en bijstaan, zijn werkelijk tonnetje rond, hebben een heel lieve donssnor en als de zon maar even schijnt zitten ze de hele dag met grote Rayban zonnebrillen op in de klas. Maar dat is niet het enige. Zonder overdrijven bezitten ze allebei 4 telefoons, waarvan 1 Franse, 2 Arabische en 1 Engelse waarvan de helft Blackberry en de helft de nieuwste I-phone. Sultan, ja zo heet de ene van het stel, is begrijp ik uit de verhalen in dienst van de regering of de koning van Katar en zit de helft van de les met dopjes in z’n oren waaruit Arabisch gejubel schalt wat aan de andere kant van de klas te horen is. Maar als hij een beurt krijgt geeft de ander hem een por, windt hij eerst uitgebreid het snoertje van z’n oordopjes om z’n telefoon waarna de ander die wel goed oplet hem alles luid en duidelijk voor zegt. Krijgt hij onder de les telefoon? Nu ja, gewoon opnemen, wijdbeens de klas uitlopen en een half uur wegblijven… (!) O ja, hij heeft ook de hoest. Brullen doet ie over z’n tafeltje zonder z’n hand voor z’n mond te houden. Mijn zakje Fichermannfriends heeft ie al meester gemaakt maar ’t wil nog niet erg helpen. Eigenlijk kunnen we er wel om lachen aangezien we vernomen hebben dat de Sultan van Katar onze Sultan en z’n helper dubbel betaald. Ik weet al genoeg; laat maar hangen ;)

Vanavond ga ik weer op stap met m’n internationale vrienden. Aangezien het een komen en gaan is van studenten blijkt er iedere vrijdagavond wel een afscheidsavond te zijn. Het is me allemaal een gezelligheid!

Morgen middag gaan we ook met z’n allen wat doen. Hopelijk naar het meer fietsen waar je ook heerlijk schijnt te kunnen zwemmen. ‘k weet niet of ik tijd heb om een blog te schrijven hoor. ‘k Moet ook nog zoveel studeren!

Fijn weekend!

  • 22 Juli 2011 - 18:22

    Marieke:

    Haha, arm senseo apparaat. Hoe krijg je dat toch voor elkaar??
    Leuke studiegenoten hoor, die sultans van katar. Zou een dropje niet helpen tegen de hoest? Of zijn die daar niet aanwezig?
    Je hebt het wel naar je zin daar geloof ik, als ik al je verhalen zo lees!

    Liefs,
    Marieke

  • 23 Juli 2011 - 09:51

    Martine:

    Franse koffie is voor nederlandse begrippen niet te z..... Of ze gooien er zoveel melk bij dat het melk met koffie is. Of het is zo'n klein kopje koffie, dat je ter voorkoming van een maagkwaal een glas water erbij geserveerd krijgt. Bovendien moet je het niet tot op de bodem leegdrinken, want dat zit je ineens bonen te kauwen. Nee ik hou me aan de thee, en haal bij de supermarche, zakje Nescafe Gold, dan is het nog enigzins te drinken en dan komt het nog redelijk dichtbij een goeie DE kop koffie. Maar wat kan je dat missen......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Chambéry

Een Franse taalzomer

Drie weken Frans studeren in een taalklooster

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2011

Laatste dagen

02 Augustus 2011

Nieuwe klasgenoten ;)

01 Augustus 2011

Nieuwe roosters

31 Juli 2011

Never give up!

29 Juli 2011

Weekje weer voorbij
Esther

Actief sinds 11 Maart 2010
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 75249

Voorgaande reizen:

11 April 2012 - 20 Mei 2012

Libanon; een stage in Beiroet

16 Juli 2011 - 08 Augustus 2011

Een Franse taalzomer

04 Maart 2010 - 02 April 2010

Studiereis India

Landen bezocht: